12/09/2010

*** הכל בגלל מלפפון אחד,5,4,3,2

טעמם של המלפפונים בסלט של סבתא היה תמיד שונה. בכל קיץ לאורך שנות הילדות הגעתי למושב לבלות שבוע וגם שבועיים מחופשת הקיץ רק אני וסבא וסבתא . הכניסה למושב השוכן בקירבת הוד השרון היתה ארוכה ומפותלת. עם קום המושב בתחילת שנות ה- 50 המתיישבים עשו את דרכם רגלית גם הלוך ושוב ובאותו היום. בדרך המובילה לבתי המושב ובתקופת פריחת שיחי הכותנה, הייתי יושבת באחורי מכונית הסוסיתא הלבנה של אבא מביטה ב'צמר גפן' הלבן והרך הזה.. מבקשת לרגע לגעת
 

במושב הרגשתי בבית. סבא וסבתא היו טרודים בעמל יומם ברפת, עם תרנגולי ההודו, בלול, עם האפרוחים, הביצים למכירה וגם בטיפוח מיני גן -ירק, פרי ופרחים לרב. היין הוכן מהגפן בחצר, ריבת ורדים נהדרת נרקחה מהורדים באדום עז שצמחו בשני טורים בכניסה לבית, ליפתן חבושים מהעץ ליד החלון בסלון וגם ביצים טריות שלא סומנו בכל מיני גדלים כמו היום והיו הכי הכי טעימות
 
סבתא היתה בשלנית ואופה נהדרת. שלוש הארוחות היומיות היו מוגשות בשעות קבועות והרכב קבוע על שולחן הפורמייקה שבמטבח. המטבח המוארך הפונה לצד פרחי הכלניות והסיגליות שבחוץ. סבא, סבתא ואני. על השולחן ארגז לחם גדול עשוי אמייל של פעם, אני שומרת אותו עד היום .. היטב
בארוחת הערב הוגש סלט ירקות 'ישראלי' ורגיל. טעם הסלט היה שונה מטעמו מבית הורי. מהסיבה שסבתא היתה תמיד קולפת את המלפפונים. המלפפונים העירומים היו נחתכים באופן דק ושונה ממה שהכרתי ועורבבו עם עגבניות ובצל. לצד הסלט תמיד הוגשו זיתים ירוקים. הם לא היו 'דפוקים' אבל אני (בתמונה למעלה) תמיד מצאתי בם דפקטים.. .'הכל בסדר.. תאכלי' היתה סבתי משיבה לי
 
לאחרונה כשראיתי צילום של סלט מלפפונים בסגנון אסייתי במגזין בריטי צמחוני נזכרתי .. המלפפונים היו קלופים. לצידם נחו פיסות בצל סגול ופלפל צ'ילי גרוס. הכמויות במתכון היו אנגליות לגמרי וכללו מלפפון אחד ובצל אחד. כידוע אין דינו של מלפפון אנגלי לזה הישראלי... המרתי את הכמויות למלפפונים שלנו ואת הרוטב השארתי כמו שהוא, בערך. התקבל סלט קל הכנה, דיאט ומרענן
 
סלט מלפפונים חמוץ מתוק
:החומרים
חמישה עד 6 מלפפונים, קלופים
כרבע בצל סגול בינוני פרוס לאורכו
ארבע כפות חומץ תפוחים
שתי כפות שמן, במקור שמן לפתית .שמתי שמן קנולה
כף דבש
פלפל צ'ילי גרוס
מלח גס לפי הטעם
:אופן ההכנה
.לחצות את המלפפונים לאורכם. להוציא את הגרעינים ולפרוס לפרוסות
.בקערת הגשה לשים את המלפפונים החתוכים, מעל לפזר את הבצל החתוך
:לצקת מעל
.חומץ,שמן ודבש ולערבב
.לתבל במלח גס לפי הטעם ולהגיש
 
 חניתה הראל©כל הזכויות שמורות על התכנים והתמונות שלי.עולם קולינרי עשיר וטעים

2 comments:

Unknown said...

שלום חניתה,
במלפפון אנגלי הגרעינים קשים(ממש לא ניתנים לאכילה), ולכן עדיף להפטר מהם.
אני מציע לנסות להשאיר את הגרעינים במלפפון ישראלי.

יעקב

Chanita Harel חני הראל said...

יעקב שלום
תודה על המידע והרעיון.שנה טובה

assets Creative Commons License